top of page
Black Speaker

Podcast

Dutch Music Export Talks

Dutch Music Export Talks is een podcast die een kijkje geeft achter de schermen van de Nederlandse popmuziek die over de grens gaat. Presentator Jochem Tromp nodigt iedere maand gasten uit die allemaal iets te maken hebben met succesvol Nederlands muzikaal product in het buitenland.

Afl. 21 - Wat is de kracht van muziek in advertising?

Hoe schrijf je een track voor een brand? Wat kan Cannes Lions je bieden als je in de muziekindustrie werkt? En wat zijn de nieuwste trends op het gebied van muziek in advertising? Jochem praat erover met Lotte Sterk, creative / A&R Manager bij Pennies from Heaven, Seppl Kretz, co-founder en creative director van Magma Music Agency en songwriter Maxine van Breukelen.

Afl. 20 - Wat verklaart het succes van indie labels & artiesten?

Independent artiesten en labels zetten de toon in streaming succes en charts. Hoe komen zij tot het grote succes dat zij hebben? Is er een grote shift gaande? En wie zijn de partijen die daarachter zitten? Jochem praat erover met Lynn Tissink van Believe en Marien Huijssoon van Nettwerk.

Afl. 19 - In gesprek met Dennis de Groot

Hij is een invloedrijke collega en de oprichter van Okay, Sounds Great en lid van The Recording Academy. In deze aflevering praat Jochem Tromp met Dennis de Groot. Die naast de werkzaamheden voor zijn eigen bedrijf ook D&I adviseur is voor ESNS en Events Manager voor EMMA. Hoe kijkt hij naar de ontwikkelingen in de muziekindustrie? Hoe heeft hij zijn internationale netwerk opgebouwd en waar ziet hij kansen voor Nederlandse artiesten?

Afl. 18 - Live vanaf ESNS: Wie denkt aan jouw rechten?

Als muzikant wil je maar met één ding bezig zijn: muziek maken. Management, labels, publishers, zij zijn bezig met de opbouw van jouw carrière. Maar vergeet je niet om aan je eigen rechten te denken? En weet je waar je dan precies aan moet denken? In deze aflevering live vanuit het Forum in Groningen vertelt entertainmentadvocaat Michiel Steenhuis meer over buma/stemra, sena en muziekrechten. En geeft de allerbelangrijkste simpele tips. Pak je notitieboekje er maar bij!

Afl. 17 - Live op ESNS 'Why should we focus on Spain?'

Eurosonic Noorderslag nodigde fantastische talenten en interessante sprekers uit voor weer een bruisende editie in Groningen. Wij waren erbij en spraken met Oscar Strajn (booker voor ESNS) over ESNS charts en analytics en de focus op Spanje. En met Cesar Andion (Live Nation en The Spanish Wave) en Adriana Moscoso (cultureel ambassadeur in Spanje) over de muziekindustrie in Spanje. Waarom is Spanje zo’n festival-land? Waar begin je als je wil optreden in Spanje? En wie is de grote Spaanstalige belofte van deze editie van ESNS?

Afl. 16 - Live op ADE 'How To Make It In America'

Hoe zorg je ervoor dat jouw track daar op de radio komt? Hoe zorg je voor een succesvolle tour? En met welke zaken moet je rekeningen houden? Budi Voogt (CEO, MusicCareers), Thomas Deelder (Publisher, CTM), Ben Shprits (Vice President, Wasserman Music) vertellen tijdens dit panel alles wat je moet weten over hun ervaringen in the USA.


De moderators zijn: Karin Koopmans (Projectmanager Dance, Dutch Music Export), Dieuwertje Heuvelings (Projectmanager Hip/Hop & R&B, Dutch Music Export).

Afl. 15 - Nieuwe ronde, nieuwe kansen? 

In een wereld waar COVID langzaam op de achtergrond verdwijnt, ontstaan nieuwe problemen in de live-sector. Personeels- en apparatuur tekort, beperkte toegang tot het buitenland door strengere regels en een marketingstrategie die is weggevallen. Hoe ga je daar als manager van de grootste bands in Nederland mee om?

 

Presentator Jochem Tromp praat er in deze aflevering over met Cedric Muyres, manager van o.a. Kensington en Snowstar Records en met Tim van der Zalm, manager van o.a. DI-RECT.  Zij delen hun ervaringen van de afgelopen 2,5 jaar, hoe je aan een slechte situatie een heel positieve draai kan geven en alles over hun toekomstplannen. 

Afl. 14 - Hoe belangrijk is data en digital marketing?

Data van TikTok, Tencent, Spotify, YouTube en nog heel veel andere streaming-diensten kunnen van grote waarde zijn voor een artiest. Maar hoe lees je die data? Welke platformen zijn het grootst? En is traditionele marketing nog wel nodig?

 

Presentator Jochem Tromp praat er in deze aflevering over met Bibi Kor, data analist bij Sony Music Benelux en met Arash Banaei, marketing strategy/digital accounts manager bij FUGA. Zij delen unieke tips over hoe je een artiest kan helpen met data en vertellen meer over de nieuwste ontwikkelingen binnen digital marketing. En ze geven natuurlijk hun favoriete muziektips van Nederlandse bodem.

Afl. 13 - Post-covid touren: is dat weer overal mogelijk? 

Na twee jaar strenge maatregelen mag eindelijk alles weer! Maar kunnen we gewoon weer verder waar we in 2019 zijn gestopt? Tegen welke problemen lopen we aan als gevolg van crisis? En wat zijn de oplossingen? Presentator Jochem Tromp praat er in deze aflevering over met Martijn Swier, founder van Endless Music en Andries van Wieren, artist manager bij 3S Music Management. 

 

Ze vertellen alles waar zij tegenaan lopen, welke oplossingen ze daarvoor hebben en wat de invloed van de oorlog in Oekraïne heeft in de muziekindustrie. Ook geven zij hun favoriete muziek tips van Nederlandse bodem die te beluisteren zijn via de DME Spotify Playlist

Afl. 12 - ESNS 2022 Special

Dutch Music Export Talks was op het Eurosonic Noorderslag Showcase Festival in Groningen! Presentator Jochem Tromp praat deze aflevering met niemand minder dan ESNS-promoter Joey Ruchtie.

​

Wat zijn kansen voor de nieuwe Nederlandse artiesten in de Europese muziekindustrie? Hoe zorg je ervoor dat je als artiest ook op dat podium komt te staan? En is het mogelijk om een online festival net zo succesvol te maken als een week onderdompelen in het mooie Groningen?

Afl. 11 - Waarom is dit een perfecte tijd voor de Nederlandse hiphop industrie?

Presentator Jochem Tromp praat erover met multi-talent Benjamin Ankomah aka Bnnyhunna en projectmanager hiphop van DME, Dieuwertje Heuvelings. 

​

Wat zijn de mogelijkheden voor Nederlandse getalenteerde artiesten? Wat is er op dit moment al bereikt op dit gebied? En heeft Nederlandse hiphop in het buitenland potentie of is het vooral ingewikkeld? 

Afl. 10 - De Spaanstalige muziekindustrie vanuit BIME Festival in Bilbao

Dutch Music Export Talks is op het BIME Festival in Bilbao! Presentator Jochem Tromp  neemt je mee in de wereld van de Spaanstalige muziekindustrie.

 

Waar liggen de kansen voor onze Nederlandse artiesten in Spaanstalige landen? Hoe zit het eigenlijk met de live-sector in Spanje? En wat heb je gemist als je niet op het BIME Festival was? 

Afl. 9 - De wereld over als muziekprofessional

Wat is de grote drijfveer om een internationale carrière op te bouwen in de muziekindustrie? Hoe maak je muzikanten, songwriters of producers groot in Azië? En hoe belangrijk is een netwerk in LA?

 

Presentator Jochem Tromp praat er in deze aflevering over met Robin Leembruggen, Label Manager bij MER Group en met Justin Hendrik, eigenaar van Maktub Media.

Afl. 8 - On the road again?

De live-sector is al anderhalf jaar in de greep van de corona-crisis. Hoe gaan entertainmentbedrijven daarmee om? Wanneer mogen ze weer gaan touren, nationaal en internationaal? En zijn artiesten en managers zich wel bewust van de risico's in onzekere tijden?

 

Presentator Jochem Tromp praat er in deze aflevering over met de oprichter en verzekeringsconsultant van Klap No Risk, Maarten van Denderen en rental manager bij Pieter Smit, Ferdinand van Dalsen.

Afl. 7 - Music meets media

Hoe ziet het werkveld van één van de grootste filmcomponisten van ons land eruit? Op welke manier kun je het beste een internationaal netwerk opbouwen? En wat kan Buma Music in Motion voor jou als muzikant betekenen?

 

Presentator Jochem Tromp praat er in deze aflevering over met Maartje Glas, General Manager bij Buma Music in Motion en met de beroemde Nederlandse film componist, Merlijn Snitker.

Afl. 6 - Booker meets agent

Hoe ziet het festivalseizoen van 2021 eruit? Hoe doen onze Nederlandse artiesten en dj’s het in deze corona-crisis? Zijn er al weer landen waar er opgetreden wordt? En waarom zijn miljoenen streams voor een track, niet altijd het hoogst haalbare?

 

Presentator Jochem Tromp praat er in deze aflevering over met agent Tony Dekker van David Lewis en promotor/booker Age Versluis van Friendly Fire.

Afl. 5 - Dance meets chillhop

Welke tools kun je het beste gebruiken om te zien waar je het meest gestreamd wordt? Wat is het effect van de corona-maatregelen op de dance-industrie? En wat zijn de toekomstplannen voor het relatief nieuwe genre: Chillhop?

 

Presentator Jochem Tromp praat er in deze aflevering over met de founder van Chillhop Music, Bas van Leeuwen en Global Head of Marketing van Spinnin' Records, Susanne Hazendonk.

Afl. 4 - America, the land of promise?

Hoe realistisch is naamsbekendheid in Amerika? Wat is de waarde van een netwerk in the USA? En hoe zorg je ervoor dat je als Europese artiest op Coachella komt te staan?

​

Presentator Jochem Tromp praat er in deze aflevering over met labelmanager van Bitbird (label van San Holo), Nikita Weissner en artiestenmanager en co-owner van Blip Agency (o.a. Altin Gün & YÄ«n YÄ«n), Ronald Keizer. En vragen we Vera Kuipers van het Nederlandse Consulaat in New York, om advies.

Afl. 3 - Blanks meets Someone

Wat is de rol van een artiest in het bereiken van internationaal succes? Wat is belangrijker: streams of netwerken? En hoe kun je ervoor zorgen dat je in contact blijft met je nationale én internationale fans? 

Presentator Jochem Tromp praat er in deze aflevering over met YouTube-ster, ondernemer en zanger: Simon de Wit a.k.a. Blanks en alleskunner Tessa Rose Jackson, singer-songwriter en oprichtster van Someone. 

Afl. 2 - Major meets independent

Welke connecties zijn belangrijk in de internationale muziekindustrie? Wat is belangrijker, een goede song of de x-factor? En wat is de manier om voet aan de grond te zetten over de grens?

 

Presentator Jochem Tromp praat er in deze aflevering over met Senior A&R Manager van Sony ATV Publishing, Michèle Hamelink, en eigenaar van het artiestenmanagement: For Artistic Reasons, Lijne Kreupeling.

Afl. 1 - Indie meets dance

In deze eerste aflevering praat Jochem Tromp in de studio met Dennis van Leeuwen, voormalig gitarist van Kane en manager van o.a. Nana Adjoa, en Adriaan Muts, manager van o.a. Tinlicker en Black Sun Empire. Via de radio in LA en vanuit een label in Londen zetten de acts van Dennis en Adriaan de eerste stappen in het buitenland. 

bottom of page