Matchmaking tussen Nederlandse en Chinese muziekindustrie op ADE

Dutch Music Export (DME), Creative Holland en CSHARP (C#) slaan handen ineen om nieuwe muzikale projecten mogelijk te maken


Dutch Music Export (DME), Creative Holland en CSHARP (C#) brengen in een viertal digitale matchmakingsessies de Nederlandse en Chinese muziekindustrie samen. De eerste van deze vier sessies vindt plaats op woensdag 13 oktober op de eerste dag van het Amsterdam Dance Event. Met deze digitale snelkookpan willen de organisatoren er voor zorgen dat op korte termijn meer Nederlands-Chinese samenwerkingen komen binnen de muziekindustrie. De sessies worden mede mogelijk gemaakt door de Rijksdienst voor Ondernemen (RVO).


Snelgroeiende vraag In de jaren voor de Covid-pandemie heeft de Aziatische muziekmarkt zich razendsnel ontwikkeld. Met name in China zijn er dagelijks honderden dj’s en andere muziekprofessionals nodig om te kunnen voorzien in de snelgroeiende vraag. Door een verdere ontwikkeling van het copyright is ook het aanbieden van muziek op de Chinese markt steeds interessanter. Daarnaast is er een opwaartse trend waarneembaar rondom festivalorganisatie. Nederlandse partijen die een bijdrage kunnen leveren aan producties zijn gewild. De Nederlandse markt voor elektronische muziek wordt door de muziekprofessionals in China gezien als dé markt. Door deze werelden (digitaal) te combineren willen DME en C# er tevens voor zorgen dat de groei in China een bijdrage levert aan het herstel van de Nederlandse muziekindustrie na de pandemie.


Aanpak In een digitale omgeving krijgen telkens vijftien Nederlanders en vijftien Chinezen de kans zich te presenteren en uit te leggen waar zij naar op zoek zijn én wat ze in de aanbieding hebben. Deze manier van werken moet er voor zorgen dat er in iedere ronde meerdere directe matches zitten en er tegelijkertijd meer kennis over beide muziekmarkten ontstaat. Zo wordt ook samenwerking op de langere termijn gestimuleerd. Wanneer er wederzijdse interesse is, krijgen beide partijen elkaars contactgegevens om in alle rust verder te praten over mogelijke samenwerkingen. Organisatie De organisatie is in handen van Dutch Music Export, Creative Holland en CSHARP. Stichting Dutch Music Export is een initiatief van het Fonds Podiumkunsten, Buma Cultuur en de Stichting Popcoalitie en heeft tot doel het aantoonbaar en meetbaar structureel versterken van de internationale positie van Nederlandse muziek binnen de wereldwijde muzieksector. Creative Holland is een publiek-private samenwerking die marktontwikkeling ondersteunt van de Nederlandse creatieve industrie in haar focuslanden; Duitsland, Verenigde Staten en China. CSHARP is een Nederlands-Chinees bedrijf dat is opgezet door Michiel Roosjen, Paul Neuteboom en Martin van de Velde. Het doel van CSHARP is Azië en Nederland dichter bij elkaar te brengen met elektronische muziek als katalysator. Michiel Roosjen en Paul Neuteboom wonen al geruime tijd in China en zijn daar actief in de muziek en andere disciplines binnen de creatieve industrie. Martin is journalist met als specialisatie elektronische muziek. De afgelopen jaren heeft het drietal samen met de Chinese industrie een Chinees programma verzorgd tijdens Amsterdam Dance Event (House of China). Fysieke bijeenkomst Amsterdam Dance Event heeft dit jaar geen conferentie. Hierdoor is er geen ruimte voor een inhoudelijk programma. Wel faciliteert de organisatie op verschillende manieren zakelijke bijeenkomsten. De digitale matchmaking is er hier één van. De Nederlandse muziekprofessionals komen samen bij Fosbury & Sons aan de prinsengracht. De Matchmaking Sessie wordt ieder kwartaal herhaald. De volgende editie gaat onderdeel worden van Eurosonic Noorderslag. C-Sharp zorgt voor een match tussen vraag en aanbod. Dutch Music Export ziet toe op een brede afvaardiging vanuit de gehele sector.

Aanmelden kan via het formulier. Programma Digitale Matchmaking China - Nederland Woensdag 13 oktober 09:30-13:00 (NL Tijd) Fosbury & Sons Prinsengracht 769 Amsterdam